پیش‌بینی کارشناس بازار طلا از قیمت طلا در روز‌های آینده (۵ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش یا کاهش قیمت طلا؟ قیمت جهانی طلا امروز چند؟ (۵ مرداد ۱۴۰۳) | آیا طلا گران می‌شود؟ دوازدهمین آزمون استخدامی دولت، جمعه هفته آینده (۱۲ مرداد) برگزار می‌شود وزیر نیرو: تا فردا (۶ مرداد ۱۴۰۳) همه ظرفیت تولید برق فعال می‌شود وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت (۵ مرداد ۱۴۰۳) | چرخش عجیب بازار طلا و سکه پس از یک هفته تعطیلی قیمت جدید سورن پلاس دوگانه سوز ایران خودرو اعلام شد + جدول قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۵ مرداد ۱۴۰۳) شرکت‌های بورسی به حذف قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌شوند مصرف چشمگیر برق در بخش خانگی | گرما، اوج مصرف را از شب به روز منتقل کرد آخرین وضعیت مصرف برق در کشور (۵ مرداد ۱۴۰۳) زمان برگزاری چهلمین حراج شمش طلا | تغییر ساعت کاری بانک‌ها خللی در فرایند خرید شمش طلا ایجاد نمی‌کند اولین رویکرد وزیر پیشنهادی کار توجه به معیشت کارگران باشد روایت صنعتگران از مشکلات ناترازی برق | از توزیع ناعادلانه تا کمبود در تولید + ویدئو کارگاه تولید همبرگر تقلبی در توس مشهد پلمب شد (۴ مرداد۱۴۰۳) وزارت صمت: مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر نشده است رکورد مصرف برق کشور شکسته شد (۴ مرداد ۱۴۰۳) قیمت موبایل‌های سامسونگ و شیائومی (۴ مرداد ۱۴۰۳) بوی کهنگی پوشاک تاناکورا، تولیدکننده داخلی را خفه کرد | پُزِ کهنه طلا و سکه امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۴ مرداد ۱۴۰۳) قانون سامان‌دهی مسکن چه تاثیری بر بازار گذاشته است؟ قطع برنامه‌های عادی صداوسیما برای اعلام هشدار نارنجی هواشناسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۴ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی افزایشی شد (۴ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش ۱ تا ۲۱ میلیون تومان مشهد نیازمند همدلی برای عبور از اوج مصرف برق قیمت امروز ارز، طلا، سکه، بیت‌کوین (۴ مرداد ۱۴۰۳) | سکه امامی وارد کانال ۴۱ میلیون تومان شد
سرخط خبرها

مصرف چشمگیر برق در بخش خانگی | گرما، اوج مصرف را از شب به روز منتقل کرد

  • کد خبر: ۲۴۱۱۹۷
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
مصرف چشمگیر برق در بخش خانگی | گرما، اوج مصرف را از شب به روز منتقل کرد
 کارشناس برق و عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در اثر گرمای زیاد این استان و کشور، مصرف چشمگیر برق در بخش خانگی دیده می‌شود به طوری که اوج مصرف از شب به روز انتقال یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، «علی سپهر» در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در چنین وضعیتی، کارکرد نیروگاه‌ها نیز افت پیدا می‌کند، افزود: ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق کشور (در مجموع واحد‌های حرارتی شبکه برق) ۷۴ هزار و ۸۷۸ مگاوات است که حدود ۸۱.۵ درصد از ظرفیت اسمی به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد و با توجه به ظرفیت موجود، چاره‌ای جز خاموشی شهر یا تعطیلی یکی ۲ روزه صنایع برای رفع ناترازی انرژی وجود ندارد.

کارشناس برق: با توجه به ظرفیت موجود، چاره‌ای جز خاموشی شهر یا تعطیلی یکی ۲ روزه صنایع برای رفع ناترازی انرژی وجود ندارد

وی اظهار کرد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت تولید برق کشور همچنان حدود یک درصد و با مجموع ظرفیت هزار و ۱۲۰ مگاوات است؛ ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر نیز هزار و ۲۰ مگاوات است که سهم ۱.۱ درصدی در تولید برق کشور دارد.

«سپهر» اضافه کرد: در آخرین روز‌های خردادماه امسال رشد نامتعارف و بیش از حد ۱۰ درصدی مصرف برق به دلیل گرمای هوا اتفاق افتاد که نسبت به سال‌های قبل رشد سه تا چهار درصدی داشت.

وی ادامه داد: در تیرماه نیز با توجه به افزایش دما، مصرف از پیک کشور در سال گذشته بالاتر رفت و رشد پنج درصدی در مصرف برق کشور داشتیم که در صورت ادامه همین روند با رشد بی‌سابقه و ۱۰ درصدی مصرف انرژی در کشور روبه‌رو خواهیم بود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در قانون جهش تولید و برنامه هفتم توسعه، تمام بار سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه به بخش صنعت و بخش خصوصی واگذار شده و دولت در عمل خود را از این موضوع دور نگه داشته است.

سپهر یادآور شد: با توجه به بحران انرژی که وجود دارد، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه باید در کشور ساخته شود؛ در سال‌های پیش‌رو افزایش تعرفه در مصارف خانگی و تعطیلی صنایع بیشتر خواهد شد و نیاز است با ارائه پیشنهاد‌های موثر و عملیاتی به راه و شهرسازی و دولت جدید، اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بزنیم.

وی به ارائه گزارشی تحلیلی در خصوص بار سرمایش در ساعات اوج مصرف برق پرداخت و گفت: یکی از موضوعات مهم و چالشی کشور، اوج بار شبکه برق در تابستان است.

سپهر بیان کرد: با توجه به شرایط کشور، راهکار موجود، قطعی برق ساختمان‌ها یا تعطیلی صنایع است؛ نکته اینکه در کشور متاسفانه سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه عرضه انرژی و ساخت نیروگاه انجام نگرفته و عمده سیاست‌ها بر اساس تقاضا بوده است.

وی یکی از موارد پرهزینه در بحث انرژی را تغییر سرمایش ساختمان‌ها در اوج گرما دانست و گفت: در اکثر ساختمان‌های مشهد، گسترش چیلر‌های تراکمی را شاهدیم که سازندگان، آن را یک مزیت می‌دانند و قیمت ساختمان هم بر مبنای آن افزایش می‌یابد، اما این مهم موجب افزایش مصرف در ساعات اوج بار می‌شود.

وی با ارائه پیشنهاد‌هایی برای بهبود وضعیت مدیریت انرژی در ساختمان‌ها، افزود: در مشهد ساختمان‌های مسکونی گروه یک و ۲ مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، باید براساس رده کارایی «ای. سی. پلاس» باشد و در واقع یک رده بالاتر طراحی و اجرا شود.

این کارشناس اضافه کرد: بهتر است از مینی چیلر‌ها برای ساختمان‌های بیش از چهار واحد استفاده شود که منوط به استفاده از دستگاه‌هایی با «سی. او. پی» بالاتر از ۴.۵ است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین هوشمندسازی برای سیستم تهویه و سرمایش ساختمان‎‌ها را نیز یکی دیگر از پیشنهاد‌های خود برشمرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->